fredag 10 juni 2016

Varför finns Post Nord?

En dagsfärsk erfarenhet väckte en fråga jag inte kunde besvara - varför har vi kvar posten? Telia är en bland flera spelare, sopåkningen är upphandlad och numera går det att få både vård och skola privat. Så varför har ingen gjort ett ambitiöst försök att förbättra den här marknaden.



Visst går det att få brev och paket från andra än Post Nord men statens bolag är fortfarande mer av en gammeldags enväldig myndighet än ett riktigt företag. Jag tänkte på det när jag gjorde en beställning från Clas Ohlson.

Det fanns angivet var jag skulle få mitt paket när jag betalade. Det ändrade dock posten på, utan någon hänsyn till effekterna. Leveransen av varor som kostade några hundra delade posten upp i två delar. En som lämnades på mitt postställe och en som skulle hämtas på en terminal i Segeltorp. Fast om jag ville kunde jag ta ledigt en dag och istället ta emot paketet hemma.

Hade det stått när jag beställde att posten inte garanterar leverans till angiven adress, så hade jag kunnat vända mig någon annanstans. Nu fick jag istället lägga en tidig fredag inte på att umgås med barnen utan leta mig in på en trång bakgård.

Väl där väntade ett ännu mindre krypin där andra i min situation frustrerat väntade. Mannen före mig fick ett tungt paket. På frågan om han kunde få hjälp över tröskeln (som fanns i kundutrymmet) blev svaret att "mitt ansvar slutar vid utlämningsdörren". Charmigt.

Sedan fick jag ändå mitt paket. Det där med storleken - tja, det gick med lätthet in i bakluckan. Inte vägde de värst mycket heller. Det gick att hålla med en hand. Man kan väl säga att det vägde lika lätt som kundvård uppenbarligen gör för posten.

Nåja, nu var ju den lilla händelsen över. Kvar blev frågan varför finns Post Nord? Den dagliga brevbärningen hos oss åkte nyligen dit när det avslöjades att de inte delade ut posten om den lokale brevbäraren var sjuk. Lite lustigt tänkte jag men faktum är att PTS klagat på att leveranssäkerheten sjunker.

Jämför man med Telia är numera koppatråden och ofta fibern in i huset tillgänglig för flera leverantörer. Det vore väl en tanke att det, om behovet finns, var kommunala brevbärare (eller som med sophämtningen av kommunen upphandlade) som delade ut posten. De kunde alla bolag som leverar försändelser använda. De som gillar postens service kunde fortsätta vara kunder där.

3 kommentarer:

  1. Du tänker för kort i deras jobb, utdelningen av paketet är en mycket liten del av vad posten gör. Du har hela logistik och betalkedjan innan som måste hanteras också av detta nya företag som du eftersöker. Där är också därför alla försök till att ersätta posten med privata bolag (framförallt i Stockholm) har misslyckats kapitalt då kostnaden för att ha logistiken till alla adresser blir för stor då det hela är mer eller mindre en förlust affär (de lönsamma bitarna tenderar att bli taget av DHL etc.).

    Det närmaste som skulle kunna skapas är att bolag A sätter upp en central depå vilket alla skickar sina paket till, de levererar sedan till kunderna men det kommer per definition bli dyrare (saknar skalfördelar) och de flesta har inget intresse av att betala för det. Alternativ B vilket jag skulle tro mer på är en budfirma som hämtar paket åt dig men att det säljs som en tjänst och vi talar då om ca 200kr per paket antagligen (lön för en timme, bilkostnader etc.) vilket återigen de flesta inte skulle betala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Post har ju (med stöd av regelverk särskilt kring lättare brev) undvikit konkurrensen inom andra gamla infrastrukturtjänster. Kanske är kostnaderna för centrala funktioner svårare att bära än inom t.ex. tele men det är inte helt självklart. Mest liknande är väl annars tåg och där finns ju trots Banverket ganska tunn konkurrens - så visst finns argument.

      City Mail försökte ju under ganska många år men räckte inte riktigt till. Däremot finns det numera en del konkurrenter på paketsidan. Tittar man på telekom var det just de sista metrarna - koppartråden - som var svårast att konkurrera med ägaren av den resursen om. Likadant med tidningar, där PreSam alltid varit en viktig konkurrensfördel för de största.

      För min del lägger jag ändå min röst på att posten skulle må bra av att bli mer lik telemarknaden.

      Radera
    2. Post har ju (med stöd av regelverk särskilt kring lättare brev) undvikit konkurrensen inom andra gamla infrastrukturtjänster. Kanske är kostnaderna för centrala funktioner svårare att bära än inom t.ex. tele men det är inte helt självklart. Mest liknande är väl annars tåg och där finns ju trots Banverket ganska tunn konkurrens - så visst finns argument.

      City Mail försökte ju under ganska många år men räckte inte riktigt till. Däremot finns det numera en del konkurrenter på paketsidan. Tittar man på telekom var det just de sista metrarna - koppartråden - som var svårast att konkurrera med ägaren av den resursen om. Likadant med tidningar, där PreSam alltid varit en viktig konkurrensfördel för de största.

      För min del lägger jag ändå min röst på att posten skulle må bra av att bli mer lik telemarknaden.

      Radera