tag:blogger.com,1999:blog-1811430095260366505.post4583031732193487857..comments2023-05-09T11:26:45.685-07:00Comments on Vårt slimmade liv: Varför finns Post Nord?Gottodixhttp://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1811430095260366505.post-33027440528543749632016-06-11T13:14:12.269-07:002016-06-11T13:14:12.269-07:00Post har ju (med stöd av regelverk särskilt kring ...Post har ju (med stöd av regelverk särskilt kring lättare brev) undvikit konkurrensen inom andra gamla infrastrukturtjänster. Kanske är kostnaderna för centrala funktioner svårare att bära än inom t.ex. tele men det är inte helt självklart. Mest liknande är väl annars tåg och där finns ju trots Banverket ganska tunn konkurrens - så visst finns argument.<br /><br />City Mail försökte ju under ganska många år men räckte inte riktigt till. Däremot finns det numera en del konkurrenter på paketsidan. Tittar man på telekom var det just de sista metrarna - koppartråden - som var svårast att konkurrera med ägaren av den resursen om. Likadant med tidningar, där PreSam alltid varit en viktig konkurrensfördel för de största. <br /><br />För min del lägger jag ändå min röst på att posten skulle må bra av att bli mer lik telemarknaden.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1811430095260366505.post-89801606292499028102016-06-11T13:06:51.523-07:002016-06-11T13:06:51.523-07:00Post har ju (med stöd av regelverk särskilt kring ...Post har ju (med stöd av regelverk särskilt kring lättare brev) undvikit konkurrensen inom andra gamla infrastrukturtjänster. Kanske är kostnaderna för centrala funktioner svårare att bära än inom t.ex. tele men det är inte helt självklart. Mest liknande är väl annars tåg och där finns ju trots Banverket ganska tunn konkurrens - så visst finns argument.<br /><br />City Mail försökte ju under ganska många år men räckte inte riktigt till. Däremot finns det numera en del konkurrenter på paketsidan. Tittar man på telekom var det just de sista metrarna - koppartråden - som var svårast att konkurrera med ägaren av den resursen om. Likadant med tidningar, där PreSam alltid varit en viktig konkurrensfördel för de största. <br /><br />För min del lägger jag ändå min röst på att posten skulle må bra av att bli mer lik telemarknaden.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1811430095260366505.post-92066678972638299602016-06-11T11:17:10.433-07:002016-06-11T11:17:10.433-07:00Du tänker för kort i deras jobb, utdelningen av pa...Du tänker för kort i deras jobb, utdelningen av paketet är en mycket liten del av vad posten gör. Du har hela logistik och betalkedjan innan som måste hanteras också av detta nya företag som du eftersöker. Där är också därför alla försök till att ersätta posten med privata bolag (framförallt i Stockholm) har misslyckats kapitalt då kostnaden för att ha logistiken till alla adresser blir för stor då det hela är mer eller mindre en förlust affär (de lönsamma bitarna tenderar att bli taget av DHL etc.). <br /><br />Det närmaste som skulle kunna skapas är att bolag A sätter upp en central depå vilket alla skickar sina paket till, de levererar sedan till kunderna men det kommer per definition bli dyrare (saknar skalfördelar) och de flesta har inget intresse av att betala för det. Alternativ B vilket jag skulle tro mer på är en budfirma som hämtar paket åt dig men att det säljs som en tjänst och vi talar då om ca 200kr per paket antagligen (lön för en timme, bilkostnader etc.) vilket återigen de flesta inte skulle betala.Jonasnoreply@blogger.com