onsdag 11 januari 2017

Konsten att klaga + rabatten vi fick på bolånet

Jag upplever att en uppdelning i samtiden finns mellan de som kan och de som inte kan klaga. Klyftan har vidgats vart efter allt fler tjänster har strömlinjeformats.

Har ni varit med om följande bemötande. Något går fel på ett sätt du uppfattar som självklart motpartens ansvar. När du påtalar det för det stora bolaget får du svaret att det antingen inte är fel, inget du kan bevisa (och antagligen ljuger om) eller helt enkelt inget att göra åt.

Det här har hänt mig åtminstone en handfull gånger med riktigt stora konsumentinriktade bolag de senaste åren.

I enstaka fall har bolaget kunnat visa på udda interna regler som att du på Telia för att slippa betala för autogiro även måste skaffa dig den därmed onödiga tjänsten e-faktura. För det mesta har dock bolagen helt enkelt haft fel. Här är några exempel.

Teknikmagasinet vägrade till en början ta emot en ur kartong trasig dammsugare. Comhem förnekade först och ville sedan ta betalt för ett trasigt modem. Ett försäkringsbolag kopplat till Danske Bank och där vårt avtal var med banken ville ta betalt för en bolåneförsäkring trots att bolånet var uppsagt. Tele2 ville inte acceptera ångerveckan och uttalat löfte att testa mottagning på ett abonnemang för att även en padda hade köpts (den är det många som kör). Swedbank ändrade avtalade räntevillkor utan annonsering eller stöd i avtal (innan detta blev standard). Elgiganten har en policy att hota med att man får betala för reklamationer om de inte hittar felet eller om de (!) anser att du har orsakat det.

Nu senast hade vi fått accept via Länsförsäkringars privata meddelanden om en rabatt på 0,7 procentenheter jämfört med listeänta på vårt bolån. Sedan har banken haft problem med meddelandetjänsten. Till en början fick vi inte rabatten och blev misstrodda samt erbjudna en lägre rabatt när vi hörde av oss.

Det här är gemensamt för alla ärenden ovan. Första kontakten försöker säga nej och få mig som konsument att ge upp. Min gissning är att många gör det.

För vår del brukar jag snabbt fråga om vi alltså är oense om mitt krav på rättelse. När sedan kundtjänsten fått prata av sig frågar jag vart skriftliga klagomål ska skickas.

Sedan skriver jag vad som numera är nästan ett standardbrev enligt mallen.

Hej...
Följande har hänt
Jag kräver att
Det här brevet ska även ses som den anmodan om rättelse jag som konsument ska göra innan jag går vidare till allmänna reklamationsnämnden.
Vi är sedan tidigare nöjda kunder och besvikna på det som hänt och bemötandet vi fått.
Hälsningar...

I och med att jag har det här standardiserat går det snabbt att klaga. I alla de uppräknade fallen ovan har jag inom någon dag fått rätt (utom med Telia). I några fall har vi även fått bra ursäkter och ersättning.

Så det behöver inte sluta med en dålig relation. Jag är t.ex. fortsatt en nöjd kund hos Länsförsäkringar.

Det basic rådet är att det första steget är att ringa kundtjänsten men räkna inte med rättelse förrän du skriver det enkla men formella brevet ovan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar