söndag 31 december 2017

Trollformler på börsen

Det är över tio tusen som sett Sparskolan. Förutom stolthet att ha gjort något uppskattat har de gett några insikter om hur vi småsparare resonerar.

En vanlig återkoppling jag fått är att filmerna var överraskande bra trots att de var så basic. Det ofta från sparare som enligt egen utsago aldrig hållit på med ekonomi och än mindre med aktier.

Twisten är att filmerna skuggar det som lärs ut på ekonomiutbildningar om finansiell ekonomi och investeringar. Alla avsnitt har jag faktagranskat mot litteratur från utbildningar eller mot kända böcker om investeringar.

Ett exempel är min personliga favorit A random walk down Wall Street. Det är en av de böcker som nämns oftast när proffs ska peka ut sina favoriter. Sedan vi spelade in serien har jag också roat mig med att jämföra med vad som lärs ut i andra skolor för småsparare, som utmärkta Mad Money som jag brukar tipsa om. Svaret är precis det som jag tar upp i filmerna.

Faktum är att många av inslagen i Sparskolan snarast är överkurs, som genomgången av hur centralbanker resonerar eller hur du använder Dupontmodellen. Så tittarkommentaren verkar åtminstone i en del fall ha en annan grund.

Jag har funderat på om många egentligen lockas av det komplicerade och dunkla. Det som ger den där magiska känslan av en trollformel. Om någon säger till dig att hitta ett bolag med en idé och affärsmodell som fungerar vars aktie inte är för dyr, så är teorin inte så komplicerad men väl tillämpningen.

För det är svårt att hitta sådana investeringar. Det i kontrast till alla vinnarrecept vi ständigt översköljs av. Köp utdelningsaristokrater. Satsa på momentumaktier. Du kan aldrig gå fel i en bulltrend om du köper bolag som ligger över sin 200-dagarstrens. Slå till på bolaget som snart har en medicin mot en livsfarlig sjukdom i fas2-test. Haka på trenden i kryptovalutor innan det är för sent.

Det enklaste sättet att genomskåda allt det där är att gå tillbaka till den banala frågan vad vet jag om den här investeringen? Hur många kan på allvar säga sig veta något om bitcoin? Svaret du får om du frågor någon av alla de självutnämnda magiker som vill lära dig trolla är nästan alltid lika självsäkert som undvikande.

"Det där behöver du inte svar på. Min formel gäller tills motsatsen är bevisad." Det vill säga fråga inte så mycket gör bara som jag säger.

I min brevskörd har jag många som verkligen investerat hela vägen fram till de fått ett mycket kännbart bevis på att de inte blev vinnare med den givna formeln. Om de frågat trollkarlen vad som hände har svaret nästan alltid varit att de var de själva som gjorde fel.

Det för mig till en regel i våra investeringar. Det är värt bra mycket mer att veta när du har fel än att veta om du har rätt. Det kritiska tänkandet är målet med all utbildning. Fick jag en önskan uppfylld 2018 vore det att fler av oss småsparare tog till oss att om något verkar för bra för att vara sant så är det antagligen det.

Jacob Henriksson

1 kommentar:

  1. Hej
    Ursäkta mig, men bara för att berätta att vi är ett företag på plats och vi erbjuder pengar kredit till alla seriösa och ärliga människor för att öka sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, vänligen kontakta oss via e-post eller WhatsApp.

    Epost: simondurochefort@gmail.com
    WhatsApp: + 33756949346

    SvaraRadera