torsdag 22 mars 2018

Poängen med konkurrens

Igår missade jag när telefonen ringde. På sms undrade DHL hur jag ville göra med mitt paket från Amazon. En beställning från USA jag gjort två dagar tidigare. Jag ringde tillbaka och förde sedan en konversation med deras bud som undrade om jag var hemma. Nej, det var jag ju inte, eftersom jag var på jobbet. Nästa fråga var om han skulle komma tillbaka senare med paketet eller lämna det hos vår närmaste utlämningsställe. Jag valde det senare, eftersom det ligger precis vid tunnelbanan på vägen hem.

För ett tag sedan skrev jag om en motsvarande upplevelse hos Post Nord. De kom också oanmälda med ett paket men från Clas Ohlson. När jag inte var hemma fick jag ett brev med frågan vilken halvdag den närmaste tiden jag kunde vara hemma för att ta emot paketet. Jag jobbade ju så det var inte möjligt. Istället fick jag åka till deras poststation i Segeltorp. Där fick man trängas i ett minimalt förmak till själva lagret tillsammans med andra kunder som misskött sig. När det väl blev ens tur ställde postombudet helt sonika ut det otympliga paketet utanför lagrets dörr och stängde sedan igen. Lite Sovjetkänsla onekligen.

Lägg till det att jag bor i ett av de områden där Post Nord avslöjats med att inte dela ut post alla dagar. De har helt sonika struntat i det när personalen varit sjuk. Något som framkom i lokaltidningen och så småningom erkändes av bolaget. En del försändelser har också försvunnit men det är däremot inget bolaget tillstår.

Det går att resonera en del kring när konkurrens fungerar och när den inte gör det. Ett är dock påtagligt. När en verksamhet lekt bolag men agerat som ett monopol, då glider kvaliteten långt längre ned än vad man trodde var möjligt. Till slut kommer dock konkurrensen. För min del undrar jag genuint vad man ska med posten i sin gamla form till.

Jacob Henriksson, Gottodix  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar