lördag 1 juli 2017

Konsten att ha tur

Min fru Affärsmodellen har ett credo som speglar hennes alltid välvässade personlighet.
"Turen tillkommer den stridsförberedde" (Szun Tsu)
När jag funderar över mina år som aktiv investerare är det inte utan att jag håller med henne. Det var fem år sedan jag i strid med min övertygelse gick från att förvalta vårt sparande passivt med indexfonder till att aktivt sköta en aktieportfölj.

Det har gått bra. Plus 0,7 procentenheter per månad har jag skrapat ihop. Det har rullat på helt stabilt oavaett om börsen gått upp eller ned.

Ändå gör jag massor av misstag. Senast inför den här veckan när jag ökade upp tiöl fullinvesterad. Börsen backade, så det blev inte helt lyckat.

Jag vet inte heller om jag är bättre än snittet på att hitta eller analysera investeringar. Kanske att jag har en viss helthetssyn på investeringar som kan vara värdefull. Fast många andra är riktigt duktiga på så mycket annat.

Dessutom tappar vi massor av investeringar för tidigt eller missar helt att kliva in i dem. Ofta för att jag är så misstänksamt lagd.

Ändå går det bra. Jag kan verkligen tänka mig att vi haft tur. Fast kanske är det en sak till. Jag håller mig oneklige rätt väluppdaterad om våra innehav. Mer än en gång har våra viktigaste beslut fattats efter förutsättningarna blev kända snarare än vara ett resultat av en bra analys.

Det har helt enkelt gått att ta reda på mer än jag trodde var möjligt om allt från bolag och deras konkurrenter till yttre förutsättningar som konjunkturen i en viss sektor. Vara stridsförberedd helt enkelt.
 

2 kommentarer:

  1. Den här bloggen är också med :)
    http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
  2. Hej
    Ursäkta mig, men bara för att berätta att vi är ett företag på plats och vi erbjuder pengar kredit till alla seriösa och ärliga människor för att öka sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, vänligen kontakta oss via e-post eller WhatsApp.

    Epost: simondurochefort@gmail.com
    WhatsApp: + 33756949346

    SvaraRadera