söndag 16 augusti 2015

Terminsstart - familjeekonomins svarta hål

Vi liksom många familjer står inför terminsstart vilket innebär många utgifter på en gång. På två månader har  barnens fötter blivit tre nummer större och längden ökat med en halvmeter. Inte utan att man undrar om nån övervintrad östtysk föredetta friidrottstränare har smygmatat dem.

Man kan hantera det akuta behovet av regnkläder, ryggsäckar och fotbollsskor på lite olika sätt beroende på vad man prioriterar. Vår yngsta får ärva en hel del av den äldre versionen. Jag har lagt en hel del tid på secondhand-shopping och Blocket och det har funkat hyfsat men det tar tid att hitta rätt. Använt är för mig inte utslitet, trasigt och uttjänt utan mera lite lätt bedagat. För att få det man vill ha secondhand är min erfarenhet att man måste lägga ganska mycket tid på att åka och titta på trasiga saker innan man hittar någon som faktiskt har samma uppfattning om vad använt betyder.

Min strategi är att tänka efter och att ha en plan. Vad är akut nu, imorgon, nästa vecka och nästa månad? För att undvika att köpa på mig bra att ha grejer behöver jag bena ut graden av akuthet och prioritera. Med övergripande koll är det också lättare att få till bra paniklösningar om man har gjort en felbedömning. Rätt använt kan alltså prokastinering vara ett användbart redskap i en sund ekonomi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar